Vesela un slima bērna attīstības atšķirības
Vesels bērns |
CT slimnieks |
Patstāvīgas kāju un roku pirkstu kustības drīz pēc piedzimšanas. |
Fleksijas/ ekstenzijas kustību stereotips, neizdara izolētas kustības. |
(3-5 mēn.) Galvas kontrole: galvu tur stingri, kad ķermenis veic kustības |
Slikta galvas kontrole, elpošanas, ēšanas, dzeršanas grūtības |
(4 mēn.) Simetrija: vienmēr roku orientācija uz visduslīniju, roku-roku, roku-mutes koordinācija, pats pēta savas kustības |
Asimetrija: lieto tikai vienu roku, rokas nevirzās uz viduslīniju, neliek rokas pie mutes, galva novirzīta uz vienu pusi |
(5-6 mēn.) Kāju ekstenzija/ abdukcija – sagatavo stāvēšanai. Landau reflekss, tiekšanās uz priekšu, brīva vai balstīta stāvēšana |
Roku un kāju iekšēja rotācija un abdukcija, galvas un kakla retrakcija. Nestāv vai stāv uz stīvām, iztaisnotām kājām |
(5-6 mēn.) Atbalsts uz rokām priekšā (aizsargreflekss), iztrūkst Moro reflekss, balsts uz iztaisnotām rokām visās pozīcijās. Galvas pacelšana no stāvokļa uz vēdera |
Saglabājas Moro reflekss, nav glābšanās reakciju, neatbalstās uz rokām. Nespēj sēdēt neatbalstīts, uz vēdera netur galvu. |
(6-7 mēn.) Rotācija ap ķermeņa asi. Segmentāra velšanās no vēdera uz muguru un atpakaļ. |
Nav rotācijas ap ķermeņa asi, negriežas. |
(7-8 mēn.) Ķermeņa līdzsvars. Sēž neatbalstīts, atbalstās uz rokām blakus. |
Nesēž, nespēj noturēt līdzsvaru sēdus, sēdus neatbalstās uz rokām. |
(8 mēn.) Patstāvīgi apsēžas no stāvokļa uz vēdera. Pārvalda sēdus stāvokli, lien uz vēdera. Rotācija ar roku palīdzību. |
Nav pārejas kustību uz un no sēdēšanas, nevar sēdēt neatbalstīts |
Labi izteikts Landau reflekss. Rāpo. Atbalstās uz rokām aiz muguras (sēdus) |
Nav Landau r., nav ekstremitāšu ekstenzijas un abdukcijas, neatbalstās sēžot uz rokām, nepārvietojas. |
Medikamenti lietojami pēc ārsta ieteikuma. Biežāk nepieciešami pretkrampju medikamenti, kā arī miorelaksanti muskulatūras spasticitātes mazināšanai.
Aktivitātes – tik daudz, cik bērns spēj. Ārsta, fizioterapeita, ergoterapeita, logopēda, multidisciplināra rehabilitācijas speciālistu komanda, izmantojot arī speciālu aprīkojumu un palīglīdzekļus, var palīdzēt bērnam izmantot iespējamo potenciālu pēc iespējas kvalitatīvākai dzīvei.